Initiatiefnemer Marco Betman legt uit wie hij is, hoe hij op het idee voor de stichting is gekomen, en wat hij er mee wil bereiken.

Mijn naam is Marco Betman. Ik ben geboren en getogen in Apeldoorn. Mijn schoolcarrière begon ik met technische opleidingen, maar ik merkte dat werken met mijn handen niet echt mijn ding was. Ik vond het veel leuker om met mensen bezig te zijn en naar hun verhalen te luisteren.

Ik heb me toen omgeschoold met een aantal sociale opleidingen. Uiteindelijk kon ik als straathoekwerker in Amsterdam aan de slag; daar begon ik met zwerfjongeren te werken. Daar lag mijn hart en dat was eigenlijk mijn droom, maar wat ik nog liever wilde was dat werk doen in Apeldoorn. Ruim 20 jaar geleden kreeg ik de kans om met deze doelgroep op straat te gaan werken in Apeldoorn. En dat doe ik nog steeds met heel veel plezier.

Onveilig

Wij bereiken zo’n 120 jongeren in Apeldoorn. Vaak jongeren die uit complexe situaties komen, en die te maken hebben gehad met een zeer onveilige thuissituatie. Denk aan mishandeling, seksueel misbruik of ouders die niet voor hun kinderen kunnen zorgen omdat ze verslaafd zijn of psychische problemen hebben.

Vaak worden deze jongeren uit huis geplaatst,waarna ze in internaten terechtkomen. Op hun 18e willen ze niks meer weten van de hulpverlening. Sommigen van deze jongeren redden het zelf niet en komen op straat terecht. Mijn taak is om ze op te zoeken en hun vertrouwen te krijgen. Om ze van daaruit weer te helpen met wat ze nodig hebben.
Om ze echt te kunnen aanspreken is het belangrijk niet je eigen waarden en normen op te leggen, maar met ze mee te bewegen. Als je geen onderdak of eten hebt zit je niet te wachten op een hulpverlener die een gesprek met je wil aangaan over hoe het nu allemaal zo is gekomen. Dan haken ze af.

Iets extra’s

Mijn motto in mijn werk is: ik ga door waar anderen stoppen. Beroepsmatig liep ik nogal eens tegen het probleem aan dat er weinig of geen geld is om dingen te doen die toch wel belangrijk zijn. Bijvoorbeeld een jongere inschrijven bij Woonkeus, wat noodzakelijk is om in aanmerking te kunnen komen voor een huurwoning. Zo’n inschrijving kost 30 euro. Daarnaast wil ik ook graag af en toe iets extra’s doen voor deze jongeren. Ze een etentje aanbieden bijvoorbeeld, of een andere leuke activiteit waardoor ze even weg kunnen zijn van alle zorgen. Daarom heb ik de stichting zwerfjongeren Apeldoorn bij de notaris laten vastleggen. Ik hoop dat er mensen zijn die willen helpen om via die stichting, deze kwetsbare doelgroep een extra steuntje in de rug te geven.